Jutjub drama i besplatan PR - kada se stvarno isplati?

Aktuelno - Beograd, 25 Oktobar 2019

Jutjuberi vole dramu, a ako niste primetili, prethodnih dana je jedna drama koja se odvija na srpskoj Jutjub sceni dospela i u tradicionalne medije. A tradicionalni mediji vole senzacionalističke naslove, poput onog da jutjubere plaća zapad da nam kvare decu i okreću ih satanizmu. Ova vest im je i došla sa jutjub scene. Neki (nadam se ne mnogi) roditelji vole da takve naslove pročitaju i zaključe kako to što su im deca (navodno) loša zapravo nije njihova odgovornost, nego, eto, jutjubera plaćenih da promovišu satanizam. I tako, iza svih ovih drama stoje dve velike ljubavi - jedna prema profitu, druga prema prebacivanju odgovornosti. Mi ćemo se ovde baviti prvom.

 

Odakle dolazi Jutjub drama i šta su drama kanali?

 

Jasno je da se Jutjub drama kao fenomen nije formirala na našim prostorima, kao i sve loše - ona dolazi sa zapada! (Ovo je šala, da naglasim u slučaju da nije jasno.) Prošle godine su pravi procvat doživeli takozvani drama kanali kojima je glavni sadržaj reagovanje, komentarisanje i analiziranje Jutjub drame. Njihov zadatak je da iznesu trač ili, kako se to popularno kaže, da „prospu čaj. Manje-više oni su tradicionalni tabloidi prebačeni u digitalni svet, ali je akcenat (kao što to uvek biva na Jutjubu) na ličnosti komentatora i načinu na koji servira svoj sadržaj.

Eksplozija ovog tipa kanala nam ukazuje na sledeću činjenicu – drama koju su jutjuberi stvorili je generisala toliko pregleda za njih da su drugi shvatili da komentarisanjem drame mogu uzeti bar deo tih pregleda za sebe. Dovoljno je samo da stave aktuelnu vruću temu u naslov videa i mogu da očekuju dobre rezultate. Besni klikovi na video su i dalje dodatni klikovi koji dižu broj pregleda. Problem sa ovim kanalima je što se uglavnom vrte u krugu istih informacija, a u izmišljanju ne mogu otići toliko daleko kao tradicionalni tabloidi pošto su najčešće u pitanju mali individualni kreatori koji ne žele da „popiju tužbu″. Zato je njihova omiljena reč „navodno″.

Pregledi znače profit, ali i nove fanove koji će kasnije kupovati proizvode jutjubera koji mogu biti inspirisani dramom.

 

Šta se dešava tokom drame?

 

Tokom trajanja drame se najčešće provlači priželjkivanje da jutjuber bude „canceled″, ali to se gotovo nikada ne desi. Ne desi se jer su mladi fanovi spremni da gotovo sve istolerišu i jer je drama koj se kreira uglavnom „fejk. Nakon drame dolazi do izmirenja, koje isto može biti zanimljivo za praćenje. Osim u slučajevima kad je toliko loše osmišljeno da je svima očigledno da nema veze sa realnošću, ili akteri drame jednostavno nikoga ne zanimaju. U kreiranju drame se mora potrefiti prava mera - ne biti dosadan, ali i ne uništiti sopstveni imidž.

 

Zašto jutjuberi preživljavaju svoje skandale?

Brendovima je teže da se iz skandala izvuku nego što je to slučaj sa jutjuberima. Razlog je jednostavan – za brendove nema ličnog vezivanja, nemaš utisak da si deo porodice. Ako i niste bili fan jutjubera i odatle doživeli ovo iskustvo, možda ste gledali seriju Peaky Blinders i navijali za Šelbijeve čak i onda kada su radili stravično pogrešne stvari. Razlog je taj što ste postali deo njihovog tabora pa vam je kritički pristup smanjen, a odanost povećana. Zamislite još da ste tinejdžer.

Pravu meru drame je teško pogoditi, posebno onda kada nije potpuno u kontroli jedne osobe, a ako eksplodira i ne može biti. Jutjuberi imaju još jednu mogućnost za izvlačenje iz drame koju brendovi nemaju. Kako su ljudi, njima je dozvoljeno da pogreše i da uče na svojim greškama. U čuvenim jutjuberskim izvinjenjima koja neretko prate drame i skupljaju milione pregleda, oni se brane svojom ljudskošću. Publika koja ih voli se identifikuje sa njima.

 

PR mudrost za kraj

 

Da zaključimo u PR stilu. Nedavno sam u jednom tekstu u kome smo sukobljavali mišljenja iznela mišljenje suprotno od opšteprihvaćenog, a koje je u istom tekstu branio moj kolega. Nisam baš napravila veliku dramu jer nikoga nije briga šta ja mislim, ali dva komentara koja su stajala ispod teksta mogu se svesti na „Natalija je potpuno u pravu” i „Natalija je glupača koja ništa ne razume″. PR koleginica je podelila sa mnom mudrost svoje struke: „Nije bitno šta pričaju, bitno je da svaki komentar počinje tvojim imenom.” Ovo je logika sa kojom jutjuberi ulaze u dramu iz koje lako mogu izaći bogatiji. U svakom smislu.

Beograd
Cara Dušana 42
Srbija
T +381 11 3284 620
office@fcbafirma.rs

Zagreb
Ulica Grada Vukovara 224
Hrvatska
T +385 1 558 3173
office@fcbzagreb.hr

Tirana
Rruga Nikolla Tupe 15/3
Albania
T +355 45 605 955
office@fcbafirma.al

 

Feeling social?
Facebook Twitter Instagram