Glavni sastojak za uspeh kod generacije Z - ne budite fejk. A sad idemo na spisak svih potrebnih elemenata!
Zamislite da imate brend koji ima toliko verne fanove da su u stanju da naprave opšti haos ako primete da vas neko ne tretira onako kako oni veruju da zaslužujete. Zamislite da su ti fanovi gotovo u celosti pripadnici generacije Z, za koju studije pokazuju da nije odana brendovima. To su isti oni za koje se iz situacije u situaciju vidi da su odgojeni u duhu takozvane „cancel” kulture. To suštinski znači - u jednom momentu vas obožavaju, u sledećem će se okrenuti protiv svega što predstavljate. Ali vašem brendu se to ne dešava. Samo ste jači i veći kako vreme prolazi. Uspeli ste oko sebe da okupite preko 100 miliona YouTube sabskrajbera.
Jeste li sve zamislili? Sad se zapitajte: kako vam je uspelo?
Celokupan digitalni marketing, strategije koje pravimo, komunikacione platforme koje konstruišemo i planovi našeg postojanja na društvenim mrežama kreiraju se kako bismo humanizovali svoj brend. Mi želimo da oko sebe okupimo set vrednosti i karakteristika, da izgradimo svoj ton i stil komunikacije. Želimo da zaličimo na čoveka da bi nam ljudi poverovali. Jer ljudi lakše veruju drugim ljudima nego kompanijama.
Influenseri su još jednom dokazali da je tako. Njima se veruje čak i više nego klasičnim poznatim ličnostima. Razlog je jednostavan - influenseri su neko poput nas, neko kome smo mi kao pojedinci pomogli da raste. Njihova glavna snaga je u harizmi koja im pomaže da okupe i zadrže pratioce. Oni su šampioni marketinga jer od svoje persone uspevaju da izgrade brend. To su u stanju da učine i pre nego što oko sebe okupe timove stručnjaka, čak je neretko njihov intuitivan pristup efikasniji od onog planiranog koji pratioci često otpišu kao nešto „fejk”.
Jedan od retkih jutjubera kome pratioci nikada nisu okačili „fejk″ etiketu je PewDiePie, čije je pravo ime Feliks Šelberg. Zanimljivo je da je u pitanju čovek koji je postigao sve što smo naveli na početku teksta. On je od sebe napravio brend koji za 9 godina karijere (što je u YT svetu večnost) ništa nije srušilo. Feliks je prolazio kroz skandale, ali nikome od njegovih pratilaca nije palo na pamet da se odluči za „cancel” kao rešenje. Ali su zato bili spremni da odu i komentarima i dislajkovima urnišu YT Rewind kada YouTube nije uključio svog broj 1 individualnog kreatora. Da, video koji je sam YT napravio da se pohvali sobom i onim što ima da ponudi je najdislajkovaniji video na platformi.
Pitanje je šta je ovaj čovek uradio da od sebe napravi ono što je danas i doveo do toga da niko ne sumnja u njegovu autentičnost.
Evo nekoliko odgovora:
1. Feliks nema problem sa tim da bude realan i da, uprkos svojoj visoko energičnoj personi, smiri priču i iskreno kaže nešto poput onoga da jutjuberi foliraju optimizam i da nije normalno da čovek bude konstantno srećan. I sve to pre nego što je priča o mentalnom zdravlju bila trend.
2. Njegov humor nije politički korektan i on sebe ne cenzuriše. Ovo je bio i najčešći uzrok skandala u koje je upadao, tokom kojih su mediji pokušavali da ga rastrgnu.
3. Kada pretera, izvinjenja dolaze bez opravdanja. Sam se u više navrata šalio da ima toliko iskustva da može da edukuje ostale jutjubere kako da se izvinjavaju.
4. Čovek je napravio, potpuno nepromovisan, serijal videa Book review u kojem analizira knjige koje je pročitao. Da, „najveći lik″ na YT je došao i rekao klincima da je čitanje kul i da je pogrešio što ranije nije voleo knjige.
5. Delio je ključne delove svog života sa svojom armijom pratilaca i pokazao da su iskreni odnosi sa ljudima dugotrajna prijateljstva, a ne interesni paktovi.
6. On je čovek koji se nikada ne hvali bogatstvom, a vrlo lako bi mogao. Neki drugi influenseri bi odavde mogli da pokupe lekcije.
7. Znate kako u nekom momentu javne ličnosti počnu da vrte određene rečenice jer su u trendu? Ako ste zato došli na Pjudipajev kanal, na pogrešnom ste mestu. Toga ovde nema. Ovaj čovek zna šta je kritičko mišljenje i reći će šta ima čak iako se to masi ne sviđa. Igrom slučaja, uglavnom bude u pravu.
8. Otvoreno govori svojoj publici da jutjuberi lažu kada tvrde da vole svoje fanove i podvlači da niko ne može da oseća ljubav prema nepoznatim ljudima, već je prisutna samo zahvalnost. Juče je Feliks dobio YT nagradu za 100 miliona pratilaca i u emotivnom videu se zahvalio fanovima što su mu pomogali tokom celog puta.
Poenta - PewDiePie ima vrednosti kojih se drži (koje nemaju veze sa trendovima), ima svoj glas (koji takođe ne prati trendove) i nema problem sa tim da prizna greške.
Naravno da je najuspešniji kreator na platformi svestan algoritma i svoje publike, ali nešto je oslobađajuće u tome da neko kaže „sad pravim ovaj video jer će mi doneti lajkove i nove sabskrajbere”. Nema potcenjivanja onih koji gledaju. Iskrenost je osveženje, posebno za publiku kojoj su ironija i autoironija osnovni način komunikacije. Možda se ovom kombinacijom dobija vernost generacije Z, ali na kraju, samo je autentičnost zadržava jer ljudi ne ostaju zauvek površni i brzo se zasite onoga što dožive kao „fejk”.
Za kraj, YouTube je na Tviteru čestitao Feliksu venčanje i prelazak 100 miliona sabskrajbera. Izgleda da su naučili na svojim greškama, a ako mogu oni, možemo i mi kao marketinški stručnjaci. Tako ćemo možda kreirati i brend kome generacija Z ostaje odana.
Beograd
Cara Dušana 42
Srbija
T +381 11 3284 620
office@fcbafirma.rs
Zagreb
Ulica Grada Vukovara 224
Hrvatska
T +385 1 558 3173
office@fcbzagreb.hr
Tirana
Rruga Nikolla Tupe 15/3
Albania
T +355 45 605 955
office@fcbafirma.al