Početak pandemije, koja i dalje traje, (iako smo je, čini se, izgubili iz vida) obeležio je i trend oduševljavanja zbog promena koje su bile pozitivne za okruženje. Nakon uvođenja karantina, navodno je zabeležen niži nivo zagađenja, inicijalno u Kini gde su mere prvobitno i uvedene, a zatim i širom sveta. Sada se ovaj nivo polako vraća na raniji jer se i ljudi vraćaju na posao, a industrija radi punom parom.
Počele su da kruže i brojne vesti o tome kako su se na ulicama gradova na kojima više nije bilo ljudi našle divlje životinje koje se inače skrivaju od nas. Što se Beograda tiče, jedna od omiljenih rečenica koju smo mogli da čujemo/pročitamo bila je ona da se zbog smanjene buke konačno čuju ptice.
Naravno, ova idealizacija „povratka prirodi“ isključuje perspektivu svih onih koji ne žive u urbanim sredinama i u bogatijim zemljama. Realnost siromašnih zemalja jeste da sa manje ljudi koji čuvaju zaštićene vrste, a uz ekonomsku krizu koja se pogoršava, postoji šansa da ljudi počnu da nesmetano love ugrožene životinje kako bi preživeli. Ovako postavljeno zvuči manje romantično, ali je tačnije.
Još jedan od dokaza da je naša fascinacija prirodom koja se samostalno obnavlja učinila da izgubimo iz vida da mi kao ljudi moramo dugoročno da planiramo kako da joj pomognemo jeste hiperprodukcija i upotreba jednokratnih hirurških maski. Cela planeta se zamaskirala, što je i bilo nužno, ali nije nam odmah palo na pamet da stvaramo ogromnu količinu otpada koji se ne razlaže.
Marketinška agencija iz naše mreže, Horizon FCB Dubai, svojom novom kampanjom stavila je u prvi plan ovaj problem i istakla neophodnost upotrebe maski koje se peru i mogu se opet koristiti.
Vizuelno rešenje je zanimljivo i upečatljivo jer su maske koje nas štite postavljene na oči raznovrsnih junaka kampanje. Poruka koju dobijamo jeste da smo zbog svoje potrebe da se zaštitimo izgubili iz vida opasnost za planetu. Doslovno smo ostali zaslepljeni svojim strahom.
I idealizacija obnavljanja prirode bez ljudi i zaslepljenost u trenucima panike su u osnovi deo istog problema. Nadamo se da će naše ekološke probleme rešiti sama priroda. A neće. Zato je kampanja koju je Horizon FCB Dubai kreirao bitna. Ona istovremeno podiže svest o problemu i podstiče promenu ponašanja.
Činjenica je da ljudi moraju da nastave život posle pandemije (ili sa njom), ali moramo da se zapitamo kako to da učinimo. Sve ukazuje na to da je neophodno da promenimo svoje ponašanje i na pojedinačnom i na grupnom nivou. Nije dovoljno da se radujemo što ptičice pevaju kad nismo na ulicama, moramo da učinimo da izlazak na ulice ne podrazumeva gušenje u smogu ili mogućnost da ugazimo u bačenu masku na kratkom putu od stana do prodavnice. A gotovo svi smo imali priliku da doživimo sva tri tokom trajanja karantina, samo što smo odabrali da se fokusiramo na ptičice.
Beograd
Cara Dušana 42
Srbija
T +381 11 3284 620
office@fcbafirma.rs
Zagreb
Ulica Grada Vukovara 224
Hrvatska
T +385 1 558 3173
office@fcbzagreb.hr
Tirana
Rruga Nikolla Tupe 15/3
Albania
T +355 45 605 955
office@fcbafirma.al