TikTok platforma koja je postala hit među mladima širom sveta suočava se s velikim pritiskom u Sjedinjenim Američkim Državama.
Mogućnost zabrane TikTok-a u SAD-u izazvala je brojne rasprave i podigla prašinu. Dok se veliki broj korisnika protivi ovoj inicijativi i smatra da zabrana predstavlja cenzuru i kršenje slobode govora, postoje i oni koji se zbog zabrinutosti oko sigurnosti podataka i mogućnosti za širenje dezinformacija i propagande zalažu za zabranu ove popularne platforme.
Kako je sve počelo?
Ako vam se ovaj scenario o zabrani TikTok-a čini poznatim, kao da proživljavamo deža vi, potpuno ste u pravu. Naime, ovo nije prvi put da se u SAD-u poteže tema zabrane ove platforme.
Tokom leta 2020. godine, administracija bivšeg predsednika Donalda Trampa izrazila je zabrinutost zbog navodnih veza između TikTok-a i kineske vlade. Postojala je bojazan da TikTok može biti korišćen za prikupljanje podataka o američkim korisnicima i da bi te podatke kineska vlada mogla da koristi u obaveštajne svrhe.
Trampova administracija je naložila kompaniji ByteDance da proda 100% udela u američkom poslovanju TikToka, uključujući i njegove algoritme, američkoj kompaniji u roku od 90 dana. Ova naredba izazvala je mnoge pravne bitke i pregovore, a Oracle i Walmart su se istakle kao potencijalne kompanije koje bi preuzele potpunu kontrolu nad TikTok platformom u SAD-u.
Po dolasku Džoa Bajdena na čelo države, njegova administracija je preispitala odluku o zabrani TikToka koju je doneo prethodni predsednik Donald Tramp. U junu 2021. godine, administracija Džoa Bajdena je opozvala Trampovu naredbu o zabrani TikToka.
Zašto Američka vlada ponovo želi da banuje TikTok?
Sve se zapravo svodi na Kinu.
Zakonodavci i regulatori na Zapadu izražavaju sve veću zabrinutost da bi TikTok i njegova matična kompanija, ByteDance, mogli da prenose osetljive podatke korisnika kineskoj vladi. Oni navode da postoje zakoni koji omogućavaju kineskoj vladi da zatraži podatke od kineskih firmi i građana u svrhu prikupljanja obaveštajnih podataka. Takođe se brinu da bi Kina mogla koristiti TikTok-ove preporuke za sadržaj u svrhu dezinformisanja javnosti. Međutim, TikTok negira ove optužbe i nastoji da se distancira od kompanije ByteDance.
Izvršni direktor TikTok-a pred Kongresom
Ni svedočenje izvršnog direktora TikTok-a, Šu Ci Čeva, pred Kongresom nije umanjila zabrinutost SAD-a zbog TikTok-ove matične kompanije ByteDance čije sedište se nalazi u Kini.
Tokom pet sati svedočenja Ču je u više navrata negirao da TikTok aplikacija ima veze sa Komunističkom partijom Kine ili da podatke korisnika deli s kineskom vladom, tvrdeći da čine sve kako bi osigurali bezbednost za svojih 150 miliona američkih korisnika.
Ču je obećao da će TikTok preduzeti sve potrebne mere kako bi osigurao sigurnost maloletnika i pojačao privatnost i bezbednost korisnika, sprečavajući tako bilo kakav neovlašćeni pristup podacima američkih korisnika.
Suočen s naletom kritičkih i neretko čudnih pitanja, od kojih su neka postala viralna, Ču je tokom saslušanja delovao opušteno i prijateljski nastrojeno, uprkos brojnim prekidanjima od strane članova kongresa, kao i ponovljenih zahteva da na kompleksna pitanja odgovara sa da ili ne.
Kako bi zabrana TikTok-a u Americi mogla da utiče na poslovanje influensera, brendova i malih preduzeća?
Zabrana TikTok-a u Americi značajno bi promenila marketing na društvenim mrežama. Zahvaljujući ovoj platformi, brendovi, influenseri i mala preduzeća su uspeli da se na autentičan način povežu s mlađom publikom, a zabrana bi mnoge od njih dovela do gubitka primarnih prihoda.
Preko 50% malih preduzeća koja koriste TikTok doživela su značajno poboljšanje u svojim ukupnim marketinškim performansama, a 78% je prijavilo pozitivan povraćaj ulaganja (ROI) od svojih TikTok oglasa. Dodatno, više od 50% ovih brendova je zabeležilo pozitivan povraćaj ulaganja u roku od šest meseci od implementacije TikTok reklamne strategije.
Mnogi korisnici TikToka su izjavili da se, kada bi aplikacija bila zabranjena, ne bi tako brzo vratili na druge platforme kao što su Facebook i Instagram.
Ko bi u slučaju zabrane TikTok-a u Americi mogao da preuzme krunu najkorišćenije platforme?
U ovom trenutku, platforme koje idu u korak sa TikTok-om su svakako Instagram i Snapchat. Međutim, njima bi veliku konkurenciju mogao da predstavlja YouTube koji i dalje ima veliku bazu korisnika i odličan je za video sadržaj. Takođe, postoje i nove aplikacije koje bi mogle zameniti TikTok kao što su Triller, Byte i Dubsmash, ali korisnici TikTok-a i dalje nisu sigurni da li bi im ove platforme omogućile jednako uživanje i prefromanse kao što je to slučaj s TikTok-om.
Još uvek je teško proceniti šta će se desiti sa zabranom TikTok-a u Americi. Jedno je sigurno, uzevši u obzir da je velika suma novca u igri, gotovo je nemoguće da SAD i ByteDance ne uspeju da postignu dogovor o tome kako da TikTok i dalje bude dostupan korisnicima u Americi, na način koji je bezbedan za obe strane.
Izvori:
https://www.reuters.com/technology/why-broad-us-tiktok-ban-is-unlikely-take-effect-soon-2023-03-23/
https://www.capterra.com/resources/tiktok-marketing/
Autorka teksta: Katarina Stanković, Content Manager
Beograd
Cara Dušana 42
Srbija
T +381 11 3284 620
office@fcbafirma.rs
Zagreb
Ulica Grada Vukovara 224
Hrvatska
T +385 1 558 3173
office@fcbzagreb.hr
Tirana
Rruga Nikolla Tupe 15/3
Albania
T +355 45 605 955
office@fcbafirma.al