Čak iako niste u svetu marketinga, sigurno ste zapazili koliko McDonald’s pridaje značaja izgradnji svog brenda. Decenijama unazad, ovaj brend se nalazi na samom vrhu najprepoznatljivijih u svetu.
Međutim, da li ste upoznati sa „Mekmilioni” aferom koja je zatresla ovu kompaniju?
Ukoliko do sada niste čuli za nju, nedavno je stigla šestodelna dokumentarna serija u režiji Džejmsa Lija Hernandeza i Brajana Lazartea, koja govori o tome šta se tačno dogodilo i gde je marketing ove kompanije zakazao.
Afera se odigrala (ne tako) davnih devedesetih, a mreža ljudi koji su u nju bili upleteni širila se brzinom od koje će vam se zavrteti u glavi već u prvoj epizodi!
Sve je počelo kada je Mekdonaldsov tim 1987. godine osmislio nagradnu igru u okviru koje su učesnici mogli da pronađu kartice iz Monopola u pakovanjima proizvoda ili u magazinima. Pobedničke kartice su nosile različite nagrade – od besplatnih hamburgera do glavne nagrade koja je iznosila čak milion dolara. Međutim, ono što se nikada nije desilo je to da običan „smrtnik” osvoji glavnu nagradu.
Razokrivanje je krenulo od jednog čoveka koji je toliko voleo svoj detektivski posao da mu nije bilo teško da se lažno predstavi kao novinar i ozbiljno rizikuje u želji da istraži svakog dobitnika i dođe do prave istine. Priča dobija dodatnu dimenziju kada u nju upletu i oni koji nisu ni sanjali da će im ova afera obeležiti karijeru.
Marketinška agencija koja je vodila kampanju imala je svoje ogranke u nekoliko država sveta i sve je naizgled bilo savršeno organizovano. Sarađivali su sa posebnom štamparijom koja je izrađivala kartice i imala perfektne bezbednosne sisteme. Međutim, jedan čovek je rešio da zloupotrebi ceo sistem. A, kako bi rekli i u seriji: „jedna trula jabuka kvari celu gajbu”.
O ovim dešavanjima u seriji govore detektivi koji su vodili slučaj, zaposleni u Meku, agenciji i štampariji, oni koji su u prevaru bili uključeni i organizovali je, ali i dobitnici nagrada i njihove porodice.
Ubrzo nakon razotkrivanja, priča je pala u zaborav jer su usledili teroristički napadi 11. septembra koji su, reklo bi se, išli u korist Meku, jer je pažnja medija i javnosti bila preusmerena na drugu temu.
Ali sada kad je priča opet oživela, ne možemo da se ne zapitamo koliki je teret tada Mek poneo? Ko stoji iza prevare? Šta se desilo sa agencijom i štamparijom, koliko je ljudi tu zapravo stradalo i da li im se isplatilo? Da li su ostale posledice za Mekdonals kao brend?
Mnogo je pitanja koja intrigiraju, pa zato predlažemo da pogledate ovaj dokumentarac, koji je sada dostupan na HBO-u, i saznate koji je rasplet i sve detalje tog, ne tako savršenog, zločina.
Beograd
Cara Dušana 42
Srbija
T +381 11 3284 620
office@fcbafirma.rs
Zagreb
Ulica Grada Vukovara 224
Hrvatska
T +385 1 558 3173
office@fcbzagreb.hr
Tirana
Rruga Nikolla Tupe 15/3
Albania
T +355 45 605 955
office@fcbafirma.al