Do sada smo, od početka pandemije, mogli da vidimo da se veliki deo brendova skoro sasvim preselio u onlajn prostor ili bar ekstremno pojačao svoje prisustvo u digitalnom svetu.
Razlog je očigledan - pandemija virusa korone dovela je do potrebe za socijalnim distanciranjem, zatvaranjem granica, ugostiteljskih objekata i neesencijalnih trgovinskih centara u brojnim zemljama sveta, uključujući i Srbiju.
TRENUTNO STANJE I PORAST PRODAJE ZA FMCG BRENDOVE
Premeštanje u digitalni prostor u ovom slučaju ne podrazumeva samo pojačano oglašavanje zarad podizanja svesti o sopstvenom brendu, već i nuđenje konkretnih usluga onlajn kupovine koja predstavlja elementarnu potrebu u trenucima kada želimo da izbegnemo izlaske iz svojih domova što je više moguće.
Izveštaj organizacije WARC (World Advertising Research Center) pomogao nam je da potvrdimo ono što smo i sami mogli da primetimo ili pretpostavimo.
Onlajn kupovini su (očekivano) najskloniji milenijalci i pripadnici generacije X i ovu opciju preferiraju oni sa nešto višim primanjima. To treba imati u vidu prilikom targetiranja.
Brendovi koji spadaju u FMCG (Fast-moving consumer goods) grupu su po pravilu najmanje ugoženi i kako podrazumevaju hranu, piće, lekove i proizvode za održavanje higijene trenutno beleže instant povećanje prodaje, što lako možete da primetite i kada uđete u supermarket i primetite prazne rafove sa brašnom, mlekom, sapunom ili toalet papirom.
Krizna situacija uticala je na ljude da počnu da gomilaju proizvode za koje smatraju da će im biti neophodni ukoliko se okolnosti dodatno zakomplikuju. Moguće je čak da će ovaj upliv u stanje panike dovesti do dugotrajnih promena potrošačkih navika jer će psihološki efekat biti takav da će ljudi osećati potrebu da imaju obezbeđene zalihe pošto su se nenadano suočili sa nesigurnošću.
Jednostavno rečeno, ovo je situacija za koju niko od nas nije bio pripremljen.
Ali šta kao marketinški stručnjaci ipak možemo da uradimo?
ŠTA MOŽEMO DA PREPORUČIMO BRENDOVIMA?
Pored toga što imamo zadatak da potencijalnim kupcima ostavimo mogućnost onlajn kupovine, moramo definisati jasnu strategiju kako bismo brendovima pomogli da se izdvoje u odnosu na konkurenciju.
Dosadašnji uvidi u potrebe potrošača u ovom kratkom periodu idu u prilog tome da oni žele brend koji će se osvrnuti na virus i pokušati da se suprotstavi bar nekim problemima koje je on izvazvao. „Sve je normalno“ pristup jednostavno neće „raditi posao“. Još gora opcija je da potpuno obustavite oglašavanje i čekate da se „situacija smiri“. To je jasan put u gubitak.
Dobra ideja je da, ukoliko ste u mogućnosti, podržite one koji se bore protiv trenutnih okolnosti (primera radi, volontere koji pomažu starima ili ljude koji izrađuju zaštitne maske) ili da donirate svoje proizvode tamo gde su oni potrebni.
Primera radi, sjajna akcija koju su realizovale Ferdinand knedle podrazumeva i umanjenu cenu dostave i slanje dodatnih paketa proizvoda vašim starijim komšijama. Uz to, Ferdinand knedle su pružile ljubiteljima knedli mogućnost da svoju ljubav podele sa drugima i da, pritom, učine dobro delo. Ovo nije samo izvanredan marketinški potez koji održava prodaju čak i u teškom momentu, već duboko humani pristup kakav na duže staze stvara lojalne korisnike koji će ubuduće vaš brend birati među drugima koji im nisu pružili dodatnu vrednost onda kada im je bila najpotrebnija.
Ovo pokazuje da i mali biznisi, koji su, kako brojke potvrđuju, najviše pogođeni situacijom, mogu da se izbore za svoje mesto pod suncem. Svi mi, kao i potrošači koji žele da vide trijumf „običnog čoveka“, navijamo da u tome uspeju.
Ukoliko ste zaduženi za marketing brenda koji je vezan za ugostiteljstvo, obogaćena dostava može biti dobra zamisao. Morate biti spremni da date više nego inače jer su okolnosti takve da se davanje pamti. Ovaj princip ne važi, naravno, isključivo za ugostiteljstvo, ali ga ističemo kao granu koja je trenutno u krizi pa je najočiglednije kakav pristup može da ostvari pozitivan efekat.
ŠTA MOŽEMO DA OČEKUJEMO?
Brendovi koji su u najvećem problemu jesu oni vezani za turizam i putovanja jer trenutno ne mogu gotovo ništa da ponude (eventualno virtuelne ture), a pitanje je i kada će moći. Očekuje se da će recesija trajati do kraja godine i malo je verovatno da će ljudi u tom periodu moći da odvoje sredstva za putovanja.
Zanimljiv je podatak iz WARC izveštaja da je advertajzing industriji, nakon ekonomske krize 2008. godine bilo potrebno punih 11 godina da se sasvim oporavi! Ne treba paničiti, ali treba ovo imati u vidu. I biti spreman na dugu borbu, u svakom smislu. Naoružajmo se informacijama i bavimo se detaljnom analizom svega što vidimo – ponašanjem konkurencije, navikama potrošača, aktuelnih dešavanja. Samo tako imamo šanse da sačuvamo svoje brendove, kroz prilagođavanje okolnostima i razumevanje ljudskih potreba.
Izvor: WARC data FMCG & COVID-19
Beograd
Cara Dušana 42
Srbija
T +381 11 3284 620
office@fcbafirma.rs
Zagreb
Ulica Grada Vukovara 224
Hrvatska
T +385 1 558 3173
office@fcbzagreb.hr
Tirana
Rruga Nikolla Tupe 15/3
Albania
T +355 45 605 955
office@fcbafirma.al