Ako ste oko Međunarodnog dana žena čuli veći broj šala na račun žena, nemojte misliti da ste sami. Nažalost, seksizam je i dalje toliko prisutan da ljudi većinu svojih „šala“ ne tretiraju kao problematične.
Ako su vas tokom života optuživali da novac (koji same zaradite) trošite samo na šoping toliko puta da ste posramljene onda kada nešto kupite, opet niste same.
Ako vam i dalje roditelji kažu da je način da obezbedite sebi komforan život da se udate bogato, živite u istom svetu u kome živi i većina devojčica i žena. I da, govorimo o „naprednom“ svetu Evrope i Severne Amerike.
Upravo ovu uznemirujuću realnost, protiv koje se još uvek ne bunimo dovoljno, imala je u vidu FCB Canada dok je kreirala kampanju za BMO Financial Group, čuvenu bankarsku kompaniju iz Kanade.
Kampanja nosi jednostavan, ličan naziv, Jane’s Story, i to je priča o devojčici koja odrasta u svetu u kome je naučena da žene nisu sjajne sa brojevima, gde se konstantno govori o sponzorušama, opsesivnom šopingu, muškarcima koji ne mogu da se izbore sa računima (kojima žene doprinose svojim željama da poseduju sve što im se sviđa). I tako Džejn ćuti i ne zna ništa o tome kako da upravlja novcem, čekajući uvek nekoga muškog pola da joj reši problem.
Ništa od onoga što vidimo nije razorno ili uznemirujuće na nivou da budemo užasnuti prizorima ili komentarima, u pitanju je svakodnevni, uobičajeni, šaljivi, stereotipni seksizam, pred kojim bi zapravo trebalo da se duboko užasnemo jer možda nismo svi Džejn, ali svi znamo neku Džejn.
Direktorka marketinga u BMO, Katrin Roš, istakla je kako je cilj kampanje bio da žene pronađu sopstveno iskustvo ili iskustvo nekoga koga poznaju. Kada gledate ovaj video, prepoznaćete poznati scenario ili bar neke njegove delove. Nažalost, ovakav pristup doveo je do toga da samo 31% ispitanica veruje da poseduje dovoljno znanja o vođenju finansija.
Problem je u tome što je upravljanje novcem ključno za preživljavanje i snalaženje u svetu. Ako se ponašamo kao da su žene nesposobne da upravljaju novcem, šaljemo im poruku da nisu u stanju da prežive bez muškaraca.
Zanimljivo je da su na YouTube kanalu gde je okačen video isključeni komentari, a ni odnos lajkova i dislajkova nije sjajan. Pitanje je koga ova neagresivna kampanja uznemirava u toj meri da piše negativne komentare.
Postoji li šansa da ljudi žele da umanje efekat svojih loših viceva i promovisanja stereotipa tako što će poricati da oni uopšte deluju? Čini se da to možemo da proverimo samo ako počnemo da pričamo drugu priču i vidimo šta se dešava sa generacijama koje dolaze.
Beograd
Cara Dušana 42
Srbija
T +381 11 3284 620
office@fcbafirma.rs
Zagreb
Ulica Grada Vukovara 224
Hrvatska
T +385 1 558 3173
office@fcbzagreb.hr
Tirana
Rruga Nikolla Tupe 15/3
Albania
T +355 45 605 955
office@fcbafirma.al