Može li produkcijska kuća da bude kriva za sve?

Aktuelno - Beograd, 23 Decembar 2022

Luksuzna modna kuća Balenciaga našla se u žiži javnosti nakon lansiranja skandaloznih kampanja koje su s razlogom podigle prašinu i zgrozile javnost. Iako smo od Balenciage navikli na kontroverze, ovoga puta otišli su predaleko. Naime, jedna reklamna kampanja uključuje fotografije dece koja u rukama drže igračke sa sado-mazo detaljima, dok druga kampanja uključuje sudske spise o dečjoj pronografiji, a na jednoj od fotografija može se uočiti knjiga sa imenom belgijskog slikara Mikalea Boremansa, među čijim delima se nalaze i slike dece koje retko koga nisu zaprepastile.

 

Kako je počelo?

16. novembra Balenciaga je objavila kampanju pod nazivom Gift Shop, koju je u oktobru snimio italijanski fotograf Gabriele Galimberti. Na fotografijama iz ove kampanje prikazano je šestoro dece koja u rukama drže torbe u obliku medvedića koji na sebi imaju S&M kožne detalje, a oko dece se mogu videti različiti predmeti kao što su ogrlice za pse (davilice), povodac, alkohol...

Nedugo nakon objavljivanja kampanje Gift Shop na društvenim mrežama, fotografije su izazvale gnev i gađenje publike koja je negodovala zbog prikazivanja dece u sadržaju sa seksualnom konotacijom. Međutim, brend ni nakon optužbi publike nije stao s kontroverznim fotografijama, te su samo 5 dana kasnije, 21. novembra, objavili drugu kampanju Garde-Robe koja sadrži niz slika na kojima se navodno mogu videti sudski spisi vezani za odluku Vrhovnog suda o zakonima o dečjoj pornografiji.

U kampanji Garde-Robe učestvovale su poznata manekenka Bela Hadid, kao i glumica Nikol Kidman, a na fotografijama je trebalo da bude predstavljeno kancelarijsko okruženje. Međutim, predmeti koji su se našli na fotografijama ni najmanje ne priliče klasičnom kancelarijskom okruženju. Na jednoj od fotografija je prikazana Balenciaga x Adidas Hourglass torba ispod koje se nalazi odluka Vrhovnog suda u slučaju SAD protiv Vilijamsa iz 2008. godine, kojom je odlučeno o ustavnosti zakona koji zabranjuje dečiju pornografiju. Javnosti je privukla pažnju i fotografija na kojoj Isabelle Huppert pozira u kancelariji na Menhetnu, a u pozadini se može videti knjiga s ispisanim imenom belgijskog slikara Mikalea Boremansa koji je, između ostalog, poznat po slikama kastrirane dece i dece prekrivene krvlju.

 

Uništavanje Balenciaga kreacija na TikToku

U znak protesta protiv kampanje, Tiktokeri su u svojim videima prikazali kao uništavaju Balenciagine torbe, patike, cipele i druge luksuzne predmete vredne po nekoliko hiljada dolara. Hashtag #cancelbalenciaga ima preko 260 miliona pregleda na društvenoj mreži TikTok, i ljudi diskutuju o slikama korišćenim u kampanjama.

 

Krivac medijska kuća

U jednom od izvinjenja na Instagram profilu Balenciage navedeno je: „Izvinjavamo se što prikazujemo uznemirujuće snimke u našoj kampanji. Ovo pitanje shvatamo veoma ozbiljno i preduzimamo pravne mere protiv stranaka odgovornih za kreiranje kompleta i za uključivanje neodobrenih predmeta za naše prolećno fotografisanje kampanje '23. Snažno osuđujemo zlostavljanje dece i zalažemo se za njihovu sigurnost i blagostanje“.

Na osnovu njihovih reči, ispada da je produkcijska kuća North Six, Inc odgovorna za skandaloznu kampanju i korišćenje „neodobrenih“ predmeta. Protiv njih je modna kuća podigla optužnicu u kojoj treži odštetu od 25 miliona dolara.

Zastupnik scenografa Nikolasa Des Jardinsa iz produkcijske kuće North Six, Inc. je izjavio: „Svi iz Balenciage su bili prisutni na snimanju, prisutni u svakom kadru i učestvovali su u uređivanju svake slike u postprodukciji.“

Fotograf Gabriele Galimberti koji je učestvovao u fotografisanju kampanje u kojoj su uključena deca, na svom Instagram profilu izjavio je: „Nisam u poziciji da komentarišem Balenciagin izbor, ali moram da naglasim da ni na koji način nisam imao pravo da biram proizvode, modele, kao ni njihovu kombinaciju. Kao od fotografa od mene se samo i isključivo tražilo da osvetlim datu scenu i uslikam je u skladu sa svojim stilom. Kao i obično, pravac kampanje i snimanje nisu u rukama forografa“

Publici je zasmetala činjenica da Balenciaga odgovornost prebacuje na drugu stranu. Brend je „oprao ruke“ pravdajući se da nisu imali kontrolu tokom snimanja kampanje, ali je dobro poznato da bez odobrenja marketinškog tima brenda fotografije ili snimci za bilo koju vrstu marketinške kampanje ne mogu biti objavljeni. Fotograf i scenograf nisu kreativni direktor, zato je publici Balenciagino „pravdanje“ delovalo kao vređanje inteligencije.

 

Balenciaga povukla tužbu protiv medijske kuće

2. decembra brend je na svom Instagram profilu objavio ažuriranu izjavu u kojoj između ostalog ističe da više ne vodi tužbu vrednu 25 miliona dolara protiv medijske kuće North Six, Inc i njenog scenografa koji su bili uključeni u kampanju Garde-Robe. U izjavi su naveli akcije koje će modna kuća preuzeti kao što su: poboljšan proces validacije sadržaja; imenovanje odbora za imidž za procenu celokupnog sadržaja; imenovanje eksterne agencije za procenu sadržaja; reorganizacija odeljenja za imidž; kreiranje internih programa obuke o odgovornoj komunikaciji; saradnja s grupama za zaštitu dece; i kreiranje fonda za organizacije koje štite decu.

 

 

Autorka teksta: Katarina Stanković, Content Manager

 

Izvori:

https://www.nbcnews.com/pop-culture/viral/balenciaga-backlash-tiktok-users-destroying-products-rcna59672

https://www.nbcnews.com/pop-culture/viral/balenciaga-backlash-tiktok-users-destroying-products-rcna59672

https://www.thecut.com/2022/12/what-to-know-about-the-balenciaga-ad-scandal.html

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11462445/Balenciaga-wipes-social-media-apologizing-bondage-themed-campaign.html

https://edition.cnn.com/style/article/balenciaga-bondage-bears-intl-scli/index.html

Beograd
Cara Dušana 42
Srbija
T +381 11 3284 620
office@fcbafirma.rs

Zagreb
Ulica Grada Vukovara 224
Hrvatska
T +385 1 558 3173
office@fcbzagreb.hr

Tirana
Rruga Nikolla Tupe 15/3
Albania
T +355 45 605 955
office@fcbafirma.al

 

Feeling social?
Facebook Twitter Instagram