Zašto Instagramu propadaju pokušaji da bude TikTok?

Aktuelno - Beograd, 29 Avgust 2022

Instagram se stalno menja i to uglavnom izaziva negativne reakcije korisnika, ali na većinu promena se na kraju svi naviknemo. Međutim, skorašnji pokušaji da video preuzme apsolutni primat u odnosu na fotografije, da objave počnu da zauzimaju ceo ekran, kao i konstantno preporučivanje sadržaja kreatora koje čak i ne pratimo izazvali su masovnu pobunu i apel Instagramu da prestane da imitira TikTok.

Nezadovoljstvo je krunisano time što su Kajli Džener i Kim Kardašijan podelile objavu koja je kružila Instagramom i usaglasile se sa stavom mase da žele da gledaju slatke fotke svojih prijatelja. Treba istaći da Kajli ima 367 miliona pratilaca, dok ih Kim ima 329 miliona na dan nastanka ovog teksta (u pitanju su druga i šesta najpraćenija osoba na platformi), pa čak i s mogućnošću da veliki broj pratilaca dele, pobuna koju mogu da podstaknu je ona s kojom Instagram ne može tako lako da se izbori. Očito i nije mogao jer su rešili da, ako već ne obustave, a onda bar uspore promene koje su inicirali.

Objave koje zauzimaju ceo ekran neće zaživeti (bar ne za sada), fotke ostaju (ali je najavljeno da će video postajati sve dominantniji) i konačno, i dalje će postojati preporuke za nove stranice (ovo je opravdano navodnom željom da ljudima preporuče sadržaj koji će im se dopasti i da daju prostor kreatorima da dođu do nove publike).

Razlozi zašto Instagram nailazi na otpor su broji, ali ova dva su, po mom osećaju, ključna:

1. Instagram je izvorno DRUŠTVENA mreža

Instagram zna da TikTok raste i da ga prevazilazi, posebno kod mlađe publike i jasno im je šta publika najviše voli kod TikTok sadržaja. Međutim, činjenica je da se u Meti ponašaju kao da ne znaju zašto smo se svi okupili na njihovim platformama.

Otvarali smo Fejsbuk, a kasnije i Instagram, da bismo bili u kontaktu sa svojim prijateljima i poznanicima, da bismo možda proširili svoj krug ljudi, i, kako bismo i, MOŽDA, zapratili neke poznate ličnosti/influensere koji su nam dopadljivi. Za većinu običnih ljudi koji nisu kreatori važi to da imaju svoje lične profile namenjene svojim ličnim potrebama: da ostvare konekcije ili održe komunikaciju s ljudima u digitalnom prostoru. Sistem je manje-više: ja tebi pokažem šta radim i gledam šta ti radiš.

Kod TikTok-a situacija nije takva. Bliža je onoj koja postoji na YouTube-u. Ovo su video platforme gde odlazimo da konzumiramo sadržaj, da se zabavimo, edukujemo, nasmejemo, nekada možda i odreagujemo na neki izazov i kreiramo zanimljiv video čijoj se viralnosti nadamo. Mali broj ljudi je tu zbog prijatelja. TikTok je više poput nove verzije televizije, konkretno rijalitija, gde u svakom trenutku imaš mogućnost da postaneš zvezda koju svi gledaju.

2. Instagram algoritam ne radi tako dobro kao algoritam TikTok-a

Pošto je platforma zamišljena tako da omogući povezivanje s poznatim ljudima (i ponekim nepoznatim), a ne kao video platforma gde odlazimo da gledamo nešto zabavno, na Instagramu postoji problem s preporučivanjem novog sadržaja, o čemu sam već pisala i ne deluje da se taj problem rešava. Primećivala sam u više navrata da ono što algoritam doživljava kao srodno sadržaju koji sam gledala jedva da ima neke veze s njim (primera radi: ako bih pratila body positivity influensere, kao preporuke bih dobijala fitnes instruktore ili „stručnjake“ za ishranu koji preporučuju ekstremne dijete i jedino mi pada na pamet da su ovi ljudi koristili neke slične heštegove, tipa #body #healthy...). Nisam jedina kojoj se ovako nešto događalo, inače sumnjam da bi ljudi toliko loše reagovali na preporuke koje dobijaju.

Istina je da bi negativne reakcije svakako postojale jer ako odete na mesto gde očekujete određeni tip usluge (u ovom slučaju prijateljskog sadržaja), a dobijate nešto sasvim drugo (nepoznate kreatore i brendove), jasno je da nećete biti prezadovoljni.

 

U Meti su u pravu da se situacija menja, da onaj ko želi da opstane mora da isprati promene, ali puko kopiranje nije rešenje. Da bi zadržao pažnju korisnika i privukao nove, Instagram mora da pronađe način da obezbedi autentično iskustvo, a ne da samo pokuša da primeni formulu TikTok-a koja, istini za volju, radi... ali na TikTok-u.

 

Autorka: Natalija Jovanovic, Senior Content Manager

Beograd
Cara Dušana 42
Srbija
T +381 11 3284 620
office@fcbafirma.rs

Zagreb
Ulica Grada Vukovara 224
Hrvatska
T +385 1 558 3173
office@fcbzagreb.hr

Tirana
Rruga Nikolla Tupe 15/3
Albania
T +355 45 605 955
office@fcbafirma.al

 

Feeling social?
Facebook Twitter Instagram